Lattekollen

Wednesday, July 18, 2007

The Lounge – för kaffenördar, bratts och pensionärer

Så var det dags för sommarens förannonserade besök på The Lounge i Falkenberg. Det ska sägas att DC (Mister The Lounge himself) på riktigtkaffe.se och jag kommit överens att jag skulle göra ett besök under förra veckan, men han krävde att jag skulle göra en helt ärlig bedömning utan hänsyn till att vi träffats och snackats vid. Hans personal var ovetande vid min beställning. Kanske gör det faktum att jag känner DC att jag blir mjukare i min bedömning, kanske gör det mig hårdare.

Eftersom The Lounge hade två Barista cup deltagare senast så kom jag med skyhöga förväntingar till Falkenberg. Läget för caféet var mitt i händelsernas centrum och detta lockade till sig den bredaste typen av publik jag någonsin stött på. Allt från rullatorer, barnvagnar, IT-nissar, kaffenördar och stureplansbratts kunde skådas på stället. Det slår mig nu att de allra flesta caféer har 'sin' typ av publik, men the Lounge har alla som publik. Kön ringlade sig lång och gick aningen långsamt på detta populära ställe men så kom jag äntligen fram till min beställning.

Tjejen som gjorde min latte machiato och min frus cappuccino var i tonåren och hon var koncentrerad som om det vore avgörande set i en Wimbeldon final. En framtida Barista Cup deltagare får man ana för hon såg ut att ha ambitioner. Målmedvetet labbade hon mellan tre skumkannor för att få exakt rätt skummängd i varje glas, något man sällan ser på andra caféer men som verkar vara standard i tävlingssammanhang. Proffsigt!!


Mönstret på min latte machiato var snygg trots att den inte är allt för svår att få till men mönstret på cappuccinon uteblev. Någonting som förvånade mig eftersom kunderna framför fick små eleganta hjärtan på sina lattes. Kunskapen fanns där men kanske inte ännu jämnheten. Och nu till det mest spännande momentet, smaken. Cappuccinon var utmärkt och Mauro De Lux bönan som serverades hade 'tryck' och var mjuk på samma gång, utan att för den skullen vara besk. Riktigt god. Latten serverades däremot aningen för varm. Gjorde ett mini blindtest med frugan vars första kommentar var densamma som min, för varm. I övrigt höll skummningen hög klass. Efter två minuters väntan kunde jag dock också avnjuta en utmärkt latte. Vad gjorde då DC själv? Han gick omkring och minglade med gästerna likt en krögare av en guide Michelin krog, vilket verkade vara uppskattat bland gästerna.

Efter mitt officiella kaffetest tittade jag till försäljningshörnan för oss kaffenördar. Där fanns ett utmärkt sortiment av bönor med ett fåtal märken, men med de rätta märkena. Allt skräp var bortsorterat om man säger så. Stjärnan var dock DC:s tävlingsböna som jag smakade separat utanför 'bloggtesten'. Helt outstanding.


Falkenbergsborna kan känna sig previligerad som har ett sådant toppställe att köpa sin dagliga kaffe på samt väl utvalda kaffetillbehör. Något inte allt för många småorter är bortskämda med.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home