Lattekollen

Wednesday, June 20, 2007

En mycket bra dålig latte


Var på blixtvisit inne i Stockholms innerstad och det fick bli en latte på en enkel hos Espresso House Sergels Torg. Blev serverad av en menig soldat (dvs utan master barista super duper titlar), mycket glad och trevlig sådan.

Precis som på Wayne's K-gatan senast gick skummning i raketfart. Typ 3 sekunder. Denna gång stod jag på mig och frågade om hon bara värmde upp nyligen skummad mjölk, men så var inte fallet. Hon förklarade vänligt att dom hade ny pipor på ångrören och att dom gjorde susen. Noterade att det inte var en La Marzocco maskin. Hur som helst så var det en hel del luftintag i skummningen och även denna gång så höll latten en ok tempratur, trots 3 sek skummning. Skulle vara kul att ta med sig en termometer nån gång, men där går väl ändå gränsen, eller vad säger ni?


Som bilden visar var det riktigt stora bubblor och helt utan mönster, men på något märkligt sätt så smakar latten harmoniskt från första till sista klunk. Ingen skumlockskaka, vilklet förvånar mig. Skulle vilja kalla den för en mycket bra dålig latte, och med dålig så tänker jag på bubblorna som jag bara inte kan blunda för. Ännu en gång visar EH att dom håller en ganska hög lägsta nivå. Även när dom mislyckas med skummningen blir den helt OK. Kaffet och mjölken smakar på typiskt EH-vis, svårt att förklara smaken men jag tror mig kunna pricka in den i ett blindtest. Jag vidhåller att EH är den bästa av de stora kedjorna.

Nu har jag ett uppdämt behov att besöka ett riktigt toppställe. Faller mina planer in så har vi kanske en recenssion på ett av Sveriges kändaste kaffeställen i nästa vecka, och vad månne det vara.....

0 Comments:

Post a Comment

<< Home