Lattekollen

Thursday, July 12, 2007

Estate Coffee - Bönorna är bättre än caféet

Var mycket förväntansfull på mitt 3:e stopp, nämligen regerande världsmästaren Claus Thomsen's café Estate Coffee. Dom har som bekant främst ett gediget utbud av egenrostade bönor som dom med framgång säljer av även i Sverige. Personalen är mycket kunnig i sitt utbud av bönor men när det ska serveras en latte macchiato eller en latte så finns det faktiskt lite att anmärka på. Ska sägas att jag inte blev serverad av Claus utan av två andra supertrevliga baristor som gärna delade med sig av sitt bönkunnande. Mönstret på min latte macchiato var non-existent och på latten som jag utryckligen bad om ett mönster så blev det inte särskilt lyckat. Vill också påstå att det var för mycket skum även om bubblorna var små och fina. Min tredje beställning dagen efter var faktiskt aningen för varm, så jag vill påstå att stället fick sina chanser att bevisa sig på mjölkfronten.



Estate Coffee rekommenderar att servera Tres Flores bönblandningen tillsammans med latten men jag tycker inte den är helt lyckad. Mina smaklökar vill heldre ha en mjuk och följsam böna, vilket jag fick på min tredje latte på 4 Estates blandningen. Här är jag säkert mycket mer okunnig om hur tävlingslattar ska smaka jämfört med personal från Estate Coffee och övriga i kaffevärlden men jag kan ju bara utgå från mina egna preferenser (...och min frus som råkade sammanträffa).

Kul kuriosa var att en annan kund ville beställa en Coca Cola men dom hade ingen läsk överhuvudtaget. Det kallar jag för kaffeseriöst café.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home