Lattekollen

Thursday, July 12, 2007

Café Europa - klassisk kaffemark som levererar


Så var det dags för ett stopp i Köpenhamn för sommarens kaffeturné. Jag använde mig av pojken_pelles utmärkta guide (se länk nedan) över caféer i Köpenhamn från www.riktigtkaffe.se . Först ut var Café Europa på Amagertorv 1 som låg centralt längs med Ströget.

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=1509&highlight=guide+k%F6penhamn




Ett klassiskt ställe som fostrat flertalet Danska kaffelegendarer. Genast känns det att man är utomlands då det beställs vid bordet och inte vid någon disk. Själv beställer jag en latte machiato och frugan beställde en cappuccino. Latte machiaton serveras i ett stort glas mjölk och med kaffet i en minikanna bredvid. Här förväntas kunden själv hälla i kaffet i mjölkglaset och göra eventuella mönster, vilket jag vill minnas att man även gör i Italien. Tycker varken bu eller bä om det. Cappuchinon var riktigt vackert dekorerad med kakao. Just cappuccino servering med kakao verkar vara vanligt här i Danmark eftersom vi fick det på flera ställen, och visst, det smakade passande.

Latten hade en väldigt god och välskummad mjölk med riktigt små microbubblor. Kaffet var någon Kontra kaffeblandning men den var mjuk och god tillsammans med mjölken. Det hela kändes som en väldigt lyxig upplevelse och det är väl ett måste eftersom priset var där efter. På det 5 ställena som vi besökte i Köpenhamn kändes Café Europa's latte och cappuccino klart bäst. Hela Köpenhamn kändes mer seriös med sitt kaffe en någon svensk stad jag besökt. Det stod en La Marzocco i ta mig f-n varje café, så som i Tivolits mobila enhet som vilket spontancafébesök vi en gjorde. Antingen kan danska caféinnehavare sin sak bättre och väljer endast de bästa maskinerna eller så är La Marzocco's återförsäljare i Danmark ett säljgeni.


Kuriosa i sammanhanget var att mitt besök sammanträffade med ett planeringsmöte inför Nordic Barista Cup. Såg några svenska och utländska kaffeprofiler sitta och planera vid ett bord.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home