Lattekollen

Sunday, June 10, 2007

Djurgårdens bästa latte?


Nej, låt oss hoppas att så inte är fallet, men helt omöjligt är det inte.

Har hört talas om att Kungliga Motorbåt Klubbens kaffe ska hålla hyfsad klass från några håll och när jag såg skylten där dom antyder att dom har Djurgårdens bästa latte, ja då höjdes förväntningarna. I ett stekhett Stockholm Marathon så passade jag mellan varven på att ta mig en latte på en enkel espresso.


Förväntningarna sänktes drastiskt när jag hör den unga bariastan skumma mjölken, med på tok för mycket luft. Sedan missar hon att pysa ut lite luft ur skumröret då hon är färdig, men hon torkar dock av den tack och lov. Min bifogade bild är väl bevis nog att skumningen inte höll klass. Hon försökta faktiskt vagga lite på kannan då hon hälde upp den. Varför förstår jag inte, eftersom mjölken höll den klass den gjorde.



Kaffet hade en tråkig eftersmak som påminner om de gånger jag själv inte gjort rent hemmamaskinen eller handtaget på en längre tid. Annars är jag ganska säker på att deras bönor var från Bergstrands, men helt säker kan jag förståss inte vara. En del 'promotion' material var därifrån. Känns inte som jag kan bedöma bönorna rättvist när kvalitén i allt annat inte höll måttet.

Bedömer man stället i sällskap med andra som inte tar kaffe seriöst så höll dom bra klass, en total sågning är det alltså inte, men jämför man dom med ställen som har hög ambition så hamnar KMK's café lågt på listan.

Eller var detta en engångsföretelse, vad säger ni läsare?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home