Lattekollen

Friday, June 15, 2007

Är vi nöjda med en 5:e plats?

Har gått och grunnat på en sak en längre tid nu och jag har samlat kraft för att sticka ut hakan. På en lattekollsblogg måste man ju kommentera World Latte Art Championships.


Ska vi vara nöjda med en 5:e plats i World Latte Art championships?
Är det inte lite som att ta brons i innebandy VM?

Har sett ett flertal riksmedier slå upp nyheten som en kanonprestation, men dom är väl inte helt insatta utan i tutade lite lobbyist material (möjligtvis Beige..).

Tror det är få andra länder som har sådana ambitiösa och välorganiserade tävlingar som Barista Cup och en väloljad latte branchorganisation som Beige. Visst finns där kanske ett par länder, men dom kan inte vara många. Knappast Island, Ryssland och Australien som kom före Sverige. Island har dessutom 300.000 invånare, som en medelstor svensk stad. Dessutom har vi en lattekultur i det här landet som måste vara oöverträffad, tom i Italien.


Emmas bidrag till finalen i Antwerpen


Helt säkert gjorde Emma sitt bästa i Antwerpen och jag tvivlar heller inte på att hon gjorde den bästa och godaste latten i Sveriges Barista Cup, men Latte Art är ju en helt annan typ av tävling. Här är det enbart mönstret som bedöms inte latten som helhet. Tänk er samma uttagningskriterie inom idrottens värld. Skulle Björn Lind få ställa upp i OS 5-milen för han är så bra i sprint?

Självklart ska uttagningstävlingen i Sverige vara på samma villkor som den internationella tävlingens. Jag lobbar för ett nytt tvälingsupplägg i det svenska uttagningarna !!!

Hoppas ni tar till er Biege.nu

....och Emma, ta det inte personligt. Du är en fullvärdig vinnare av Beige Award! Grattis förresten.

15 Comments:

  • Hej, Ville bara i min förbifart passa på att meddela att i VM så ligger 40% av poängen på smak, 40% på utseende, och 20% får deltagaren av en (tekniskdomare/huvuddomare).

    By Anonymous Anonymous, at 8:12 AM  

  • Hej. Vill bara som en annan parentes nämna att Island är världens enda specialkaffenation. Australien ligger inte så långt efter då espresso alltid varit enda sätter att dricka kaffe där, förutom espresso med skummad mjölk som nuförtiden kanske delar toppen.
    Har lattekollen koll?
    Sverige är fortfarande ett bryggkaffeland i jämförelse.

    By Anonymous Anonymous, at 9:57 AM  

  • var detta den bästa latte art sverige kunde skicka till vm?

    By Anonymous Anonymous, at 11:40 AM  

  • Hade du nåt annat förslag?

    By Anonymous Anonymous, at 1:15 PM  

  • Det skulle finnas en speciell uttagstävling till LatteArt Vm.

    På så sätt skulle Sverige ha mycket större chans att kamma hem 1:a platsen. Emma är en jätte jätte duktig Barista men det finns andra som är mycket duktigare på Latte art än henne.

    Bara för att man vinner Beige award (Bästa latten) betyder det inte att man är riktigt duktig på latte art upptill. (Vilket Emma inte är). Duktig men inte Latte art VM duktig.

    Är det någon som känner Emma och blir förblindad i sina åsikter pga detta bör inte lägga in några kommentarer.

    Om Latte art SM fanns, skulle Emma vinna den?

    Det jag vet är att vi skulle vetat vem som ÄR rikets bästa...

    By Anonymous Anonymous, at 3:42 PM  

  • Svens mjölk skickade Jonas Carlström till latte art VM det året Nebo vann Beige Award. Visseligen tog han guld.

    By Anonymous Anonymous, at 2:01 AM  

  • Vad är Latte art VM duktig???
    Och hur vet du/ni att Emma inte är det?
    Hon vann SM, fick tävla i VM. Vem har rätt att tycka att det inte var bra?
    Har Lattekollen verkligen koll på VM?? Är det någon som tycker att de själva kan bättre än de som tävlar, så är det säkert bara till att ställa up själva i tävlingen.

    By Anonymous Anonymous, at 7:52 AM  

  • Förstod att det skulle hetta till kring detta. Kul. Hoppas debatten leder till något gott.

    Även om kriterierna är som 1:a kommentaren till min blogg skriver (vilket jag inte bestrider) så kan vi väl fastslå att Beige Awards kriterier inte är 100% samma som World Latte Art Championship, med andra ord så har vi ett problem. Är kriterierna lika, tar jag gärna tillbaka det jag tidigare hävdat.

    Angåend Island så spelar det ingen roll om dom är världens enda spcialkaffenation (tack för infon, det visste jag inte). Har man 300.000 invånare så tycker jag ändå att Sverige bör slå dom i Latte Art. Utan att veta fakta så tror jag Sverige serverar fler latte än Island. Även om Sverige är en bryggkaffenation i hemmen, så får man väl ändå tillstå att vår café tradition inte är 100% bryggkaffe. Nämn det café i någon av våra storstäder som idag inte serverar en latte?

    Ni som försvarar Emma med nebbar och klor (min blogg var inget personangrepp på henne, endast kritik mot uttagningen till Latte Art VM). Är ni nöjda med en 5:e plats?

    By Blogger Lattemannen, at 1:12 PM  

  • Angående mönstren på Sveriges bidrag, kan någon initierad förklara vad mönstret på den vänstra cappuccinon ska likna? Är den enligt design, eller blev den lite mislyckad?

    Den mittersta latten ska vara en smörblomma och ser ut att vara helt enligt design för den är skarp och symetrisk, ser avancerad ut helt enkelt, men jag kan ändå inte få det till en smörblomma.

    Skulle tro att den högra är den bästa eftersom den gjordes i en espressokopp.

    Vill som sagt gärna ha lite inside kommentarer angående mönstrena om det är någon som sitter inne på det.

    By Blogger Lattemannen, at 2:19 PM  

  • Här kommer insidertips, bilderna togs ett antal dagar innan tävlingen. under ett träningstillfälle (en dålig dag..) Espresso Machiato med ett löv. Latte i kopp med ett löv och vad som ska vara ett hjärta på toppen. (no beauty shots..)Och att de bilderna är jag inte dirket nöjd med.. Kan lova att latten på tävlingen var den snyggaste jag gjort någonsin!! Ang smörblomman, så ville jag bara skapa en liten rolig historia kring min signaturdrink..Och under något träningstilfälle tyckte vi att det var likt en svensk smörblomma : ) Härligt att se att så många har åsikter... Kan nämna att 8min är väldigt kort tid att servera 6 drycker, Testa så får ni se....

    By Anonymous Anonymous, at 4:13 AM  

  • Tja Emma! Har du några bilder från finalen? Skulle vara rå nice om du kunde mejla mig dem isåfall så att jag kan fylla på min nörd samling. Ha det underbart! // Daniel - The Lounge. (ps. Emmelie hällsar! ds)

    daniel@theloungefbg.com

    By Anonymous Anonymous, at 7:17 AM  

  • ...OK, jag vill ta chansen att retrera mina positioner en aning. Erkänner att jag inte var helt påläst på bedömningskriteriet, för det ber jag om ursäkt för. Hade nog inte skrivit mitt inlägg fullt så skarpt med den infon på hand, men jag står fast vid att uttagningskriteriet borde vara samma på Barista Cups Latte Award och World Championships.

    Kul förresten att du gjorde bästa latten under finalen, men hur kände du med övriga bidrag? Fanns det mer att ge?

    By Blogger Lattemannen, at 12:34 PM  

  • jag kände som så att, hade mjöken till machiaton blivit liiite tjockare hade de blivit mycket bättre! och kanske hade fått 1 eller 2 poäng till..vem et..då hade det inte varit en 5:e plats..Det är allt jag är missnöjd med. man har inte tid att skumma om en kanna mjölk, då hade jag gått över tiden.. som de flesta gjorde. Allt annat gick precis som det skulle. Och jag är jätte nöjd. Det var en upplevelse och hela resan och träningen har gjort mig mycket starkare som person och i mitt yrke.. Innan tävlingen var jag kanske inte vassast i Sverige på latteart : ) men övning ger färdighet!!

    By Anonymous Anonymous, at 1:45 AM  

  • tror inte lattekollen har så bra koll trots allt, med tanke på att det inte alls endast är latter art som bedöms utan mycket annat, med tanke på att du i dina blogga låter som att du inte riktigt har så bra koll som du gärna vill tro och med tanke på att du mest kritiserar istället för eleverar både baristor och caféer/kaffebarer i sverige. inget jag skulle föredra! men det är säkert många som uppskattar din blogg!

    By Anonymous Anonymous, at 9:09 AM  

  • Latte kollen!!!!
    Latte kollen är i mina ögon en proffs konsument! Han publiserar utifrån kundens synvinkel inte efter ett dommar protokoll.
    Jag gillar denna blogg och det är ju bara att tacka för att man inte själv behöver testa dåliga cafeer.

    By Anonymous Anonymous, at 12:18 PM  

Post a Comment

<< Home