Lattekollen

Tuesday, July 31, 2007

En La Marzocco i en frisörssalong !!


Fick tips på min blogg att jag skulle testa ett espressoställe på Stora Nygatan 15 i gamla stan, mittemot Sound Polution skivaffären i Stockholm. När jag nu hade vägarna förbi i passade jag på och gå in. Det är inte helt självklart att det var ett kaffeställe eftersom det ligger i samma lokal som en frisörssalong!! Jag var tvungen att kolla två gånger innan jag öppnade dörren.

När jag kliver in i salongen/kaffebaren så står där 3 frisörsstolar på vänster sida och en LaMarzocco Linea på höger sidan. Riktigt smakfull inredning och en skön blandning mellan de så vitt skilda områdena, men faktiskt en helt genigal idé. Önskar jag hade haft mod att fota runt lite i lokalen men det hade jag tyvärr inte. Riktigt kaffe hos frisören, låter det inte lockande?

Skumningen var godkänd men inte mer, och upphällningen hade också lite mer att önska, bönan däremot var riktigt god. Extraktionen droppade till hälften av tiden och rann striplande resterande hälft, något jag inte vågat testa på min hemmamaskin men det funkade uppenbarligen. Bönorna var någon Fairtrade blandning från Johan & Nyström, hararre, yirgachef (...orkar inte dubbelkolla stavningen med bönorna, hoppas ni har överseende) och någonting från Indonesien. Den hade en lång eftersmak som pendlar mellan några olika smaker men som avslutas i en härlig mjölksmak.


Baristan var en väldigt trevlig prick som glatt berättade om bönorna på ett avslappnat sätt. Känner att det kunde blivit ett stammisställe om mitt jobb legat i närheten. Priset var förträffliga 20 kronor.

3 Comments:

  • Hej, gillar din sida. Har själv en sida om kaffe som heter espresso-kaffe.se som jag håller på med. Du har inte lust att göra ett länkbyte?

    mvh Tim
    tim.o.w@bonetmail.com

    By Anonymous Anonymous, at 6:45 AM  

  • FTO heter den ena blandningen som Johan kör med, den andra är hans egen tävlingsblend.

    By Anonymous Anonymous, at 12:15 AM  

  • Ja, troligen sa det ar

    By Anonymous Anonymous, at 12:32 AM  

Post a Comment

<< Home