Lattekollen

Sunday, May 20, 2007

K&Co i Helsingborg - Sveriges dyraste latte?

Fick äran att besöka förra årets Barista Cup vinnarcafé, K&Co i Helsingborg. Anne Lunell tog alltså hem 2006 års årets barista titel men nu var det inte hon som serverade mig denna soliga fredag. Tror hon kan ha lämnat dom?

Hur som helst är det ett mysigt titt-in inte ett stenkast från Helsingborgs gågata. Mjölken var välskummad och smaken var härligt mildt balanserad, nån standard förpackning från Ionia. Priset var nog rekord höga 35 kronor för en latte machiato.
Jag upprepar 35 kronor. Har någon någonsin betalt mer för en latte?? Dessutom var inte glaset speciellt stort. Inte heller besvärade sig baristan att göra något mönster, trots att jag tog kaffet på plats och inte i nån ta-med mugg. Nu låter jag nog lite sur, men bortset från pris och mönster så var smakupplevelsen klockren. Det är med klyvna känslor jag lämnar stället, kommer jag tillbaka hit? Självklart kan man på sommaren unna sig en dyrlatte, bara inte konkurensen på orten är för hård.

10 Comments:

  • Trevlig läsning måste jag säga, Fortsätt så blir din blogg mycket läst. För övrigt är jag en av K's absoluta stammisar och gott kaffe kan man inte få någon annanstans i hela helsingborg, så 35kr är ett väldigt överkomligtpris! Stammisarna får nästan alltid gratis dessutom :) hehehe

    By Blogger Swanstein, at 4:53 AM  

  • Hej. jag tror att Anne bara var anställd för att få tävla i sverige. om jag inte har fått fel info Dvs.

    By Anonymous Anonymous, at 2:23 AM  

  • 35 låter rätt normal, om man bor i Götet skulle jag säga, å någon Latte-art kan du inte heller räkna med.
    Bättre kaffe åt folket! Speciellt om det kostar 35pix!

    By Blogger Rylle, at 7:05 AM  

  • Ni som säger att 35kr är normalt pris, finns det då någon som serverar ännu dyrare latte?

    By Blogger Lattemannen, at 12:37 PM  

  • Skall kolla vad Condeco tar...
    Är det stor eller liten som gäller?
    Vi kanske skulle sätta upp ett Latte-index för Sverige?

    By Blogger Rylle, at 11:23 AM  

  • Latte i Helsingborg kostar 30-35. Det är på de sunkiga fik där latte serveras för 30... Jag tycker att det är skitdyrt så jag har slutat att dricka latte; så länge det inte är polarnas tur att betala hahaha

    By Anonymous Anonymous, at 2:31 AM  

  • Kan meddela att en Normal(2,5dl glas) Latte på DaMatteo i Gbg kostar 35pix
    En stor...42:-

    By Blogger Rylle, at 8:09 AM  

  • OK. 42 kronor på DaMatteo är inofficiellt svenskt rekord i lattepris. Kanske glider jag ändå förbi och köper en på min sommarturné.

    By Blogger Lattemannen, at 1:20 PM  

  • Anne slutade på K&co innan hon vann Barista Cup 2006!

    By Anonymous Anonymous, at 11:06 AM  

  • På restaurang Vegas i Skellefteå har jag betalat 59 kr (ja, ni läste rätt) för en latte och 55 kr för en dubbel espresso.

    Kolla dryckesmenyn på www.vegaskok.se om ni inte tror mig!!

    By Anonymous Anonymous, at 5:44 AM  

Post a Comment

<< Home