Lattekollen

Wednesday, April 18, 2007

Remheden och Haugaard rockar loss på Mellqvist


Läste på Haugaards kunniga blogg (http://haugaardcoffee.blogspot.com/) att Daniel Remheden, årets Barista Cup 2:a och tidigare vinnare, skulle göra ett gästspel på Mellqvist mellan 6-11. Självklart gick jag upp en timma tidigare för att kunna göra omvägen för ett morgonbesök och det var helt klart värt det. En upplevelse olik allt annat jag smakat i latteväg.

För det första användes mellanmjölk!! Den var mjuk, följsam men framför allt lätt. Hela latten känndes betydligt lättare än en vanlig latte. Argumentet för mellanmjölken var att smaken ska komma fram mer, och efter att ha smakat, kan jag faktiskt köpa det resonemanget, bönan var klart mer framträdande än en vanlig latte. Därmed inte sagt att jag från och med nu alltid vill ha mellanmjölk men spännande var det helt klart.

Bönan var Remhedens tävlingsblend som Haugaard själ rostat och den var också spännande. Jag har smakat dessa syrliga rostningsbönor förut och ibland går dom får långt enligt mitt tycke, men denna var syrlig utan att för den delen totalt ta överhanden. Självklart försökte jag köpa en av de stilrena silvriga påsar med etiketten, Remhedens Tävlingsblend, men dom behövdes tydligen under resten av dagen och var inte till salu. Sablarns. David Huugard, mästerrostaren, sålde istället på mig påsen på bilden istället. Återstår att se hur den gör sig på min hemmamaskin.

Att mönstret inte blev 100%, utan bara 95%, känns som en bagatell i sammanhanget. Ett synnerligen roligt gästspel med en latte utanför de vanliga ramarna. Toppbetyg för detta uppträdande.


2 Comments:

  • mellqvist har kört med mellan mjölk under en längre tid, så det var inte remhedens initiativ!
    //J

    By Anonymous Anonymous, at 4:10 AM  

  • Tack för infon. Det var faktiskt David Haugaards som hausade mellanmjölken, Daniel hade tydligen kört på röd-Arla under Barista Cup.

    By Blogger Lattemannen, at 12:27 PM  

Post a Comment

<< Home