Lattekollen

Sunday, March 25, 2007

Sett & Hört på Barista Cup semin

Var förbi och tittade på några av semifinalisterna i Barista Cup. En lugn härligt stämning med nästan uteslutande branchfolk. Det hela känns rätt påkostat och fräscht. Kul grej helt enkelt.




Tittade lite på deltagarnas mönster och dom var klart sämre än vad jag förväntat mig. Trodde det skulle vara felfria hjärtan och löv över hela brädet, men det var det sannerligen inte. Såg dessutom inga tjocka skumlager som jag ibland kan gilla såvida dom är väldigt fint skummade. Verkar vara nagelregeln som gäller. Tjuvsmakade på någons tävlingslatte och den smakade ljuvligt.


Stammisen DC på Riktigtkaffe.se gick vidare till finalen så det jublar vi för. Dessutom gick den gamle räven Costas vidare, tyvärr fick jag aldrig chansen att se uppvisningen. Espresso House båda kvinnliga deltagare gick också vidare, grattis till den kaffekedjan. Ryktet inför semin sa att Costas och Emma Andersson låg bäst till (recenserad för någon vecka sedan), själv kunde jag från läktarplats inte komma med någon kvalificerad gissning.




Hittade en hemmarostare i Kaffemaskinens monter. Kostar tydligen kring 5000. Nu kommer väl suget att börja rosta hemma..... RÄDDA MIG NÅGON !!!


Såg också att ex-Simon på EH som jag skrev om i min förra blogg redan fått lite fotouppdrag. Varför inte starta och plåta i den branch han kan bäst? http://www.beige.nu/4.3_list.asp?category=barista

3 Comments:

  • Riktigt kul blogg men det känns som att du inte arbetar inom yrket med tanke på en del kommetarer i dina bloggar (skummängd på latte i barista cup ska va MAX en knapp cm vilket gör att de flesta inte fokuserar på latteart överhuvudtaget) För övrigt är 33 kr för en latte sjukt billigt om den är bra gjort. Klart man ska ha höga krav för de priset men BRA kaffe e inte billigt att köpa in. Hälsa John å Simon
    Keep up the good shit ;)

    Master Barista Johan
    Espresso House NK

    By Anonymous Anonymous, at 3:30 AM  

  • Värt att komentera!
    I italien dricker man latte utan skum, i barista cup är två cm ok, ibland är en cm för lite. Blir trött på att alla ska vara mini proffs och lägga in sina pesonliga åsikter, En bra latte är en bra latte och detta definieras inte av skum mängd. Tycker jag i alla fall. Kul med en kaffe blogg av detta slag

    By Anonymous Anonymous, at 9:12 AM  

  • Master Barista Johan,

    Vilken EH NK jobbar du på? Gbg, Malmö (nuvarande Hansa) eller finns det ett nytt i Stockholm.

    Nej, jag jobbar inte med kaffe, jag anser mig bara vara en proffskonsument på området.

    Intresserad av vilka kommentarer du anser vara amatörmässiga. Jag vill ju också bli bättre. Har i tidigare bloggar klargjort att skummet enligt reglementet (domare Roberto från Nesta Malmö) ska vara en lillfingernagel, men själv är jag inte enig i det.

    Håller med det senaste inlägget, lägg undan reglementet och låt en bra latte vara en bra latte.

    By Blogger Lattemannen, at 12:54 PM  

Post a Comment

<< Home