Lattekollen

Thursday, March 08, 2007

Wayne's Emmelie dominerar bland överblivna och defekta varor

Har nu varit och besökt min första barista semifinalist, Emmelie på Waynes Coffee i Barkaby Outlet. Ett något oväntat läge för ett trendigt café. Mitt bland ett uteköpcentrum för defekta och överblivna varor, men det blev en trevlig överaskning.




Besöket kom under lunchen och det var så där lagom lugnt tryck på stället. En stod i kassan och Emmelie skötte spakarna, så det flöt på bra. Omsorgsfullt förbereddes min Latte Macchiato och till min glädje serverades den i ett riktigt stort glas. Den bifogade bilden kanske inte riktigt visar hus stort glaset faktiskt är. Jag kunde sukta på den länge. Mönstret var omsorgsfullt gjort, om än lätt att tillverka så var det i alla fall kul att hon tog sig tid. Kanske tack vare den lugna stämningen. Mjölken var riktigt fin, det visar om inte annat de skarpa kanterna i mönstret. Skummet var lent och fint med microskåpiska bubblor, precis som det ska vara. Den gamla tumregeln att det ska vara en lillfingernagels tjocklek på skummet sprack all världens väg, men det gör inte mig någonting, kanske någon nitisk domare i Barista Cup säger ifrån.




Bönan var det absolut inget fel på, men heller inte något som stack ut positivt, den var rätt och slätt 'fair'. Tror nog att Emelie ställer upp med andra bönor till finalspelet. Nu säger väl nån att vilken böna som helst blir slät när det dränks i så mycket mjölk som i en stor Latte Macchiato, men där håller jag bestämt inte med. Det går visst att känna skillnad på bönorna även i en Latte Macchiato.

Hur som helst var helhetsupplevelsen mycket bra, väl i klass med storstädernas toppställen. Det här var överlägset bästa Waynes besöket i historien, se bara mitt tidigare inlägg på Akademibokhandelns Waynes.

Nu har jag betydligt större lust att dra till IKEA, bara jag får göra ett litet mellanstopp...


6 Comments:

  • Fin latte! Håller med om att det går att känna smaken på kaffe trots den dominerande mängden mjölk. Ännu mer för den som alltid dricker denna typ av kaffedryck. Tänk om denna kvinliga Baristan stog bakom spakarna på ett riktigt ställe och verkligen fick ge utlopp för sina kunskaper och leka med kaffe på världsnivå...varje dag. Ojojoj...

    By Anonymous Anonymous, at 9:54 AM  

  • Mycket fin latteart måste jag säga!

    By Anonymous Anonymous, at 1:49 AM  

  • Om du nu som i tidigare inlägg tydligt påpekat att man ska hålla på grundläggande definitioner kanske du ska konstatera att det du fotat är en stor "cappuccino macchiato" :) massor av skum - en caffe latte ska ha endast lite skum!

    By Anonymous Anonymous, at 12:48 AM  

  • Jag har hört det där med att cappuccino ska ha mer skum än en latte, men vem säger att det ska vara så (kanske Roberto på Nesta)? Har du nån litteratur på nätet att hänvisa till? Jag är genuint intresserad av att veta.

    Hur som helst är jag beredd att slänga alla definitioner åt sidan. Min smak får vara vägledande. Jag är ingen komplett struktur facist. Enligt mig får en latte gärna ha lika mycket skum som en cappuccino.

    Kul namn med "cappuccino macchiato" förresten.

    By Blogger Lattemannen, at 4:38 AM  

  • Hej, kul att du tittar förbi lite då och då,! det är altid uppskattat med en kund som uppskattar en bra latte..//EM

    By Anonymous Anonymous, at 1:12 PM  

  • Det är latteart på hög nivå!

    Katta Göteborg

    By Anonymous Anonymous, at 1:50 PM  

Post a Comment

<< Home