Lattekollen

Friday, March 16, 2007

Lågprislatte på Tre med café


Besökte Tre med café på Fredsgatan i Sundbyberg igår kväll. Hade hoppats på att Barista Cup semifinalisten Richard Lindh skulle stå bakom spakarna men det visade sig vara en inte allt för kaffe intresserad yngre tjej.



Jag beställde som vanligt min Latte Macchiato och får till svar att hon inte visste vad det var för något. Dags att ana oro.
Tog den enkla förklaringen eftersom jag insåg att hon inte ville höra någon längre utläggning. "Gör bara en latte på en enkel espresso".

Nästa blunder blev när hon använde skeden för att få ut skummet ur kannan. Vanligtvis brukar jag vända på klacken på ett café som har skedar i kannan, men inte denna gång. Jag skulle ju testa ett Barista Cup café. För er som undrar varför nu det är sån blunder att använda sked så är det ett bevis på att skummet inte håller rätt konsistens. Mjölken har alltså skiktat sig för mycket och ett 'kakskikt' har bildats överst i kannan. För att få ut det måste han/hon hjälpa till med skeden. Behöver jag tillägga att bubblorna var stora? Pust, suck, stön. Tempraturen på mjölken var i alla fall bra, alltid något..

När jag väl drack kaffet smakade faktiskt bönan riktigt bra, även om mjölken som sagt var dålig. Av kaffekvarnsetiketten att döma använde dom Johan & Nyströms Infernom, det borgar för kvalitét. Priset var ett annat utropstecken, 20 kronor för en latte 'att ta med'. Vill nog påstå att det är det perfekta priset. En jämn tjugia eller två guldmynt, ingen växel eller annat strul.

Tyvärr blev mina bilder dåliga, eller vi kan skämtsamt säga att dom håller samma kvalitét som caféts latte, dvs "B". Hoppas ni har tur med barista om ni nån gång besöker detta ställe, det hade inte jag.





2 Comments:

  • Hej Lattemannen!

    Tack för kritiken!
    Detta ser jag som någonting positivt då man har chans att ändra saker till de bättre.

    Ibland händer saker på jobbet som man ej kan styra över och då har man kort varsel för förändring, tex att om någon blir sjuk eller slutar.

    Vi har tex extra personal som brukar hoppa in lite då och då. Jag kan vara ärlig att vi ej har lagt ner så mycket tid på att lära ut kaffedrinkarna pga av att det finns många moment när det gäller café branschen, tex har vi satt ner mer fokus på att de skall lära sig maten och hygien biten, bara detta är heltid.

    Nu ska vi ändra på det och vi kommer att sätta mer fokus på att bli duktigare på kaffe biten.
    Jag hoppas att du ger oss en andra chans där vi kan visa vad vi går för.

    Ville samtidigt tacka Richard Lindh som är en grymt duktig barista och har hjälpt oss enormt mycket vad gäller kaffe och thé, och har säkert mycket kvar att lära ut.




    MVH:
    Jannis på TreMedCafé

    By Anonymous Anonymous, at 1:06 AM  

  • Hej Jannis,

    Ni har rätt attityd! Ambition och vilja att bli bättre är den bästa tillgång ett café kan ha. Glöm balansräkningen. Finns så många ställen som bara har en snygg espressomaskin och tror att kunderna nöjer sig med det.

    Man behöver inte heller vara bäst dag ett, jag ska ge er en till chans om några månader. Vem ska jag fråga efter om jag vill besöka er största baristatalang?

    By Blogger Lattemannen, at 1:04 PM  

Post a Comment

<< Home