Lattekollen

Thursday, February 22, 2007

Non Solo Bar - Grym latte utan definitioner


Var inne en lördageftermiddag på säkra Non Solo Bar och blev serverand av en blond lite smalare kille. Tror faktiskt det var han som servera mig förra gången också då det strulade till sig med begreppen. Jag är ingen strukturfacist, som att mjölken ska hällas först eller sist, men när det kommer till frågan om drycken ska innehålla en eller två espressos, ja då får det ta mig fan vara nån ordning och reda på begreppen.

Så här föll konversationen:

- En latte macchiato tack (JAG)
- Ska det vara stor eller liten (BARISTAN)
- Det är väl en espresso i båda varianterna? (JAG)
- Nej, en enkel i den lilla och en dubbel i den stora (BARISTAN)
- Då vill jag ha den stora med en enkel espresso (JAG)
- Ahaaa, en svag latte ! (BARISTAN)
- (JAG)

Bryr mig inte om någon vill kalla en latte macchiato för en svag latte, men en latte macchiato får aldrig serveras med en dubbel espresso. Kanske ska jag släppa på min 'undercover' nästa gång jag går dit och se till att få lite ordning och reda på begreppen.

Smaken och kvaliteten på latten var som vanligt grym. Mönstret kunde varit mer symetriskt för den riktiga perfektionisten men för mig är den 'good enough'. Såg dock att kunderna innan fick ett par cappuccino av absolut toppklass.






Kan förutom kaffet rekommendera pastan. Riktigt god med Karl Johan svamp, eller om det var kantarell, hur som helst, den var grym.

3 Comments:

  • När får jag äran att servera en latte macchiato till dig?

    By Anonymous Anonymous, at 1:51 PM  

  • Du är välkommen hem till mig redan imorgon !! Skämt och sidå. Ska du till Barista cup finalen som jag antar går i Stockholm så får vi se till att sammanstråla. Tyvärr ingen resa inplanerad till Malmö. Eventuellt blir det ett besök i sommar.

    By Blogger Lattemannen, at 1:27 PM  

  • Espresso m mjölk ger man till grisen,samma sak med pasta.

    By Anonymous Anonymous, at 9:25 AM  

Post a Comment

<< Home