Lattekollen

Sunday, November 12, 2006

Allt går att sälja på Gotland

Var på Gotland i helgen och sprang på ett café med egen butik som rostade sina egna böner. Spännande !!! Tittade man närmre på namnen på påsarna såg dom misstänkt lika ut Johan & Nyströms alla olika sorter, Harrare, Gayo, Yirgacheffe etc. När jag påpekade detta för den annars mycket engagerade kvinnliga kaffe entusiasten, log hon lite generat och erkände att nästan alla bönor faktiskt var bönor från J&N. Mycket snabbt påpekade hon dock att hon dock gjorde sin egen rostning och att Rostingsschemana säkert skiljde sig en aning åt. Men hon har ingen anledning att vara generad. Naturligtvis kan inte ett mindre rosteri resa världen runt och samla bönor, och då är det väl lika bra att köpa från dom svenskar som uppenbarligen verkar ha lite koll. Tänk om varje by av Visbys storlek hade sitt eget rosteri? Då skulle det finnas över 100 rosterier bara i Stockholm. Vilken grogrund för Sverige som kafferosteriexportör! Rosterikunskapen skulle sticka i höjden. Tror helt säkert att Maudan Olofsson skulle nappa på den idén.

Etiketten på påsarna var pryd med Gotlands och Wisby etc.. Otroligt vad mycket dom kan sälja till turister här på ön bara det står Gotland, Gute eller Visby på etiketten (ännu bättre med W-stavning). Och turist som jag var, så köpte jag naturligtvis två J&N påsar förpackade och rostade på Gotland ;-) Butiken är mysig och känns väldigt genuin. Är du på Gotland kan jag varmt rekommendera en titt-in. Fråga mig nu inte exakt vad butiken hette eller var den låg för det kommer jag inte ihåg, men visst, den låg innanför murarna längs en av de större shoppinggatorna. Får senare återkomma med hur bönerna jag köpte smakade, eftersom jag fortfarande har lite kvar på min bruna Monteriva conquesta påse.

Hur var då latten? Hmmm. I höstruskvädret beställde jag en nyponspecialare innehållandes lika delar espresso och nyponsoppa, skummad mjölk, grädde och mandelbiskvi. Kul till en början när man sörpla grädde och mandelbiskvi, men mindre kul när man kom till slutet av drycken och det bara var espresso och nyponsoppa kvar. Inte min 'cup of tea' om jag så säger. Min frus latte såg i alla fall mer än okay ut.

Ett sista råd. Gör inte en espresso på en dåligt uppvärmd Giotto maskin. Min fru och jag orkade inte vänta på att Giotton skulle värmas upp i 45 minuter efter att vi kommit hem från vår resa, annars står den naturligtvis alltid på, utan tjuvade redan efter 15 minuter. Priset blev en jummen och blek espresso. Aldrig mer ska jag stressa min maskin.

1 Comments:

  • Du kan även köpa det gotlandsrostade kaffet på www.coffeenet.se

    By Anonymous Anonymous, at 1:05 PM  

Post a Comment

<< Home