Lattekollen

Wednesday, September 27, 2006

CocaVaja - en ivrig bäver

Så besökte jag äntligen det nyöppnade och omtalade CocaVaja på Nortullsgatan 51. Ett café på dryga 6 kvm där du möts av en mycket engagerad barista vid namnet Ilias, tillika förmodad ägare. Han är vad Maud Olofsson skulle kalla en ivrig bäver. Orden fullkommligt sprutar ut och man får information i massor. Tur för mig att jag faktiskt råkade vara intresserad av att bönorna, Ethiopia Sidamo 100% arabica (Löfbergs Lila), skulle ha en framträdande citrus smak. Trots att jag dränker espresson i massor av mjölk (latte macchiato) så smakade faktiskt kaffet väldigt speciellt, riktigt gott får man tillstå. Citrus smaken lyckas på något sätt tränga sig igenom all mjölk. Olik andra latte på stan. Förresten vad heter latte i plural? En latte, flera......

Mjölken kan få ytterligare mindre bubblor och därmed tätare koncistens, men den smakade helt OK. Jag fick heller inte se prov på någon latte art, troligtvis eftersom han hälde i mjölken före espresson. Detta gällde både min latte machiato och min kompis latte men det kändes ändå som en engångföretelse. Ett annat minus är priset, 29 kr, men så ligger det ju i nuvuerich täta Vasastan och för dessa människor är det oviktigt att du betalar 5 kr mer än du egentligen borde behöva. Mitt normpris för en latte är 24 kronor, prisvärt är enligt mig 20-21 kronor.

Cocavaja får anses lovande, speciellt med tanke på att baristan verkar ha ambitionen att utvecklas. Bra barista med en billig maskin går före en dålig barista på en LaMarzocco, any day! Han behöver dock synas i sömmarna ännu mer, på frågan om bönblandningen innehöll robusta, så blev han förnärmad, vilket jag fann konstigt. "-det är klart det bara är arabica!". Mig vetligen är det inget fel på lite robusta i latten. Han kör dock olika bönblandningar i espresson och i latten, vilket inte är helt vanligt. Det antyder ambition. När jag gick ut blev jag påtvingad caféets broschyr med meny och bakgrunden till namnet etc. Kändes som lite 'too much'... Kanske är jag lite för svensk i kynnet. Vi säger istället att han var driftig. Men som sagt, haket är lovande och hade idag en spännande smak på bönblandningen, men nästa gång kommer han inte undan utan lite latte art.

www.cocavaja.se

En annan sak, hur kan Löfbergs Lila infiltrera så många specialkaffe caféer? Såg att någon tagit upp samma ämne på Forumet hos www.riktigtkaffe.se. Antingen skänker dom bort bönerna och därmed indirekt finansierar caféet, något som är vanligt med öl och engelsk pubkultur, eller så är det nån krängig säljare på affärsområdet caféer hos Löfbergs som kan förvänta sig en blytung bonus.

3 Comments:

  • Robusta är ju den billigare varianten. Det är klart dom inte serverar det i vasastan :-)

    Jag har hört historien att dom använde mycket Robusta på Sicilien och att Italienare anser att det är lite "billigt" med Robusta eftersom dom inte hade råd med Arabica på Sicilien.

    Kanske någon annan som vet något mer om det?

    By Anonymous Anonymous, at 8:25 AM  

  • Med tanke på att det även finns dyr robusta så kan ju även vasastan ha med det i kaffet. Mellqvist har det, samt alla andra cafeer värda namnet i området.

    By Anonymous Anonymous, at 1:36 PM  

  • He, he. Att Löfbergs Lila dyker upp på många ambitiösa "specialkaffe-kaféer" beror på att de och flera andra svenska rosterier numera tar fram äkta specialkaffe, till skillnad från sina italienska konkurrenter. Italienska espressoblandningar är nästan aldrig specialkaffen. De brukar bestå av enkla (jo, billiga) kaffebönor (ja, ofta mycket robusta) där rosteriet inte skriver vilka bönor som ingår. Fin robusta kan i sällsynta fall vara specialkaffe men är oftast billig utfyllnad. Äkta specialkaffe är kaffesorter av högsta kvalitet där ursprunget är känt - exempelvis Sidamon du fick dig en lektion i hos Cocovaja (humor i kommentaren "sidamo 100% arabica"!). Numera finns det bra "specialkaffe-espresso" från flera svenska rosterier - t ex Löfbergs Lila, Johan & Nyström, Bergstrands och Kahls.

    By Anonymous Anonymous, at 9:25 AM  

Post a Comment

<< Home