Lattekollen

Sunday, October 15, 2006

Återbesök på Foam

Återbesök på Foam, och samma analys denna gång.

Brattigt, överklassigt, näsanivädret attityd, långsam service men en alldeles fantastisk latte. Skummningen är grym från en personal som ser ut att ha betydligt ytligare intressen än kaffekunskap.

När jag sneglar på andra kunders kaffe ser jag att det slarvas lite med upphällningen, även om man tydligt ser att kunskapen finns där.

En ny grej på min latte macchiato upphällning noterade jag dock. Hon (lång, blond, yngre) hällde upp halva glaset med mjölk, sen öste hon i espresson, för att sen hälla vidare med mjölken. Avslutningsvis droppade hon och 'ritade' ett standard mönster. På detta sätt undviker hon att espressohällningen gör ett för stort hål på den helvita ytan och hon kan rita utifrån enbart dropparna. Tänkvärt.

Hoppas snart kunna göra en test på Mellqvist på Rörstrandsgatan, ett flaggskepp i Stockholms kaffevärld.

Får be om ursäkt att bloggarna kommer allt mer sällen, men mitt nya projekt har tagit överhand. Hoppas i alla fall kunna skriva något vettigt 2 ggr i veckan.

So long (som min farmor brukade säga..)

5 Comments:

  • Kära Lattemannen,

    Med vetskapen om att du är småbarnsförälder förvånas man över att se dina djuplodande inlagor. Jag befinner mig själv i en liknande familjesituation och själv finner jag knappt tid att slå på datorn. Vill påpeka för dig att de sista trenderna visar entydigt på att latten är på väg ut och teet är på väg in. Speciellt grönt te spås en lysande framtid nu när Kina erövrar världen. Föreslår därför att du byter ut kaffebönorna i kaffebryggaren mot gröna, syrliga teblad. De lär vara särskilt bra för gubbar med hjärtproblem och ammande mödrar...

    Jag har hört, även om jag själv inte erfarit det, att de allra trendigaste på Manhattan börjat namnge sina barn efter namn som inspirerats av the-branschen. Läste i Sett och Hört att flicknamn som Lipton, Darjeeling och Tea förekommer i dessa kretsar.

    Coolt va?

    By Anonymous Anonymous, at 1:02 PM  

  • Kära Temannen!

    Vill bara komma med ett tillrättavisande. Latte är både gott och trendigt! Allra bäst är den på OKQ8 på Jämtlandsgatan i Vällingby. Inget krimskrams, bara vanligt, surt bryggkaffe med rikligt med mellanmjölk - som oftast inte passerat bäst-före-datumet. Njutningen förhöjs av att sista numret Bilsport finns tillgängligt vid ståbordet. Men fy f-n för den som hade satt sina oljiga fingrar på sidan 25, som handlade om hottade SAAB 900. Det var så länge sedan de skrev om pimpade SAABs, så det är klart man blir lite tårögd när någon kladdar ner sidorna med 20W/50.

    Latte rules på OKQ8!

    By Anonymous Anonymous, at 1:10 PM  

  • Jag har hört att teet ska vara på ingång i över 7 år nu! Verkar dock som att konsumenterna vill annat...Kaffe är ju trots allt en mycket renare och roligare livsmedel!

    By Anonymous Anonymous, at 2:30 PM  

  • Hej på er alla,

    Det verkar finnas ett behov bland mina läsare av att få mig att byta standarddryck. Är det inte te så är det espresso. Jag provar gärna nytt, men jag är övertygad om att Latten är här för att stanna.

    Håller med om att folk snackat om att te är nya innedrycken etc, men det verkar mest vara snack än så länge.

    By Blogger Lattemannen, at 12:43 PM  

  • Själv skulle jag inte beställa en latte på OKQ8 Vällingby, även om det vore världshistoriens sista latte ;-)

    Men tänk vilken bra affärsidé det vore om mackarna också serverade topp-lattes !!! Jag skulle i alla fall byta bensinkort till den kedjan.

    By Blogger Lattemannen, at 12:45 PM  

Post a Comment

<< Home