Lattekollen

Monday, October 02, 2006

Non Solo Bar - Helt Under Bar

OK, så har jag besökt Stockholms bästa kaffehak. Punkt slut (nästan).

Härlig äkta italiensk atmosfär där gubbarna (=gästerna) surrar italilenska på ett intensivt sätt. Äntligen ett ställe som har kombinationen grymt kaffe, lite lagom med sötsaker men även en lite enklare lunch som sträcker sig längre än en varm macka. Foam kan matcha latten men som helhet är det utskåpning. Baristorna är inte bara trevliga och följde upp hur maten smakade, dom gör hela tiden olika mönster med sin latte art. Själv fick jag en 'målning' jag aldrig sett förrut, dessutom gick den snabbt.

Här och nu tar jag död på myten att det måste vara en LaMarzocco, Wega kan tydligen också göra gott kaffe. Hit kan jag göra stora omvägar för att få surpla lite kaffe på. Är du turist i stan och hinner med ett ställe i Stockholm, åk hit !!!

http://www.nonsolobar.com/

6 Comments:

  • Du mannen,

    nu får det fan vara sluttjatat om dina mjölkdrinkar! Riktiga män dricker espresso - varför kan du inte skriva om det istället så kanske man skulle ha lite nytta av dig?

    ciao!

    espressomannen

    By Anonymous Anonymous, at 12:31 AM  

  • Hej espressomannen.

    Självklart skriver jag bäst och helst om det jag behärskar bäst, och det är mjölkdrinkarna. Varför inte öppna en egen espressoblogg?

    Fråga vilken barista som helst och jag lovar dig att dom svarar att det serveras fler mjölkdrinkar än espressos, så jag tror inte jag är helt ensam om mitt intresse.

    I övrigt så gillar jag mainstream musik och amerikansk öl. Mao, jag låter mig inte påverkas av matchokultursnormer, som du verkar representera. Det ser jag som en styrka hos mig själv. Jag gillar det jag gillar och står för det.

    Tror i och för sig att de ställen som serverar bra lattes också serverar bra espressos så lite hjälp tror jag även en matchoespressokille som du kan ha av min blogg.

    Forstätt med att läsa och tyck till !

    By Blogger Lattemannen, at 2:58 AM  

  • Bäste Latteman!

    Efter att ikväll ha njutit en mogen barollo, en trevlig grappa och massor av samtal börjar jag förlika mig med vad du har skrivit.

    Naturligtvis vill jag som modern italienskättling inte förfäkta ett förlegat mansideal, tvärtom!

    Jag hyser naturligtvis den högsta vördnad för barristornas kunnande med mjölkskummaren (på numera namnbytta espresso i victoriapassagen i göteborg fick jag en gång en fantastiskt dryck på kaffe och kondenserad mjölk).

    Personligen skattar jag dock en perfekt espresso så mycket högre!

    Ett snyggt mönster döljer så lätt en halvkass pressning av kaffet. Detta kommer man ju inte undan med när dt bara är creman, aromen och smaken i den enkla espresson som man jobbar med!

    Så, lattemannen, börja skriva om feta espresso också! Ta med dig en kompis, glid in lite nonschalant på Sosta och säg "Due doppi!" på försök...

    By Anonymous Anonymous, at 3:34 PM  

  • OK, jag ser att du sträcker ut din hand. Ska inte vara sämre själv.

    Jag lovar att beställa en espresso för att se om kanske även jag blir frälst. Om inte på Sosta, så något annat spännande ställe.

    Återkommer i ärendet.

    By Blogger Lattemannen, at 1:16 PM  

  • Ciao lattemannen,

    en rekommendation är att gå förbi espressohouse på regeringsgatan och glida in på chokladfabrikens nya filial alldeles innan man kommer till Kungsgatan. Du får grymma espressos, fantastiska praliner och kan tom få en liten kanna skummad mjölk så att din kaffe kan röra sig från en espresso till en machiato till en nästan-latte om du vill!

    trevlig helg

    espressomannen

    By Anonymous Anonymous, at 5:35 AM  

  • Ska testa chokladfabriken en vacker dag. Tyvärr jobbar jag ej i de kvartern längre så det få bli när det blir.

    By Blogger Lattemannen, at 2:47 AM  

Post a Comment

<< Home