Lattekollen

Friday, September 29, 2006

Foam - den perfekta latten?

Tänkte jag skulle lyxa till det så här sista dan på mitt projekt i innerstan. Drog därför till Foam på Karlavägen, det ställe där jag druckigt mina bästa mjölkdrycker i historien. Det här är ett av Stockholms toppställen.

Foam är ett bratt tillhåll på Östemalm och man känner sig inte direkt 100%-igt bekväm. Indredningen är naturligvis astrendig. Dessutom har alltid baristorna verkat lite loja och ointresserade, Stockholmsmässiga säger väl en landsortsbo, men när latten serveras blir man alltid lika förvånad. Skummningen brukar vara stans bästa. Absolut microskum. Totalt lufttätt. Ska dock villigt erkänna att jag inte fick den aha upplevelsen idag, men visst var den ändå riktigt bra. Noterade att baristan (mörkhårig, 180 lång och normalbyggd kille) började med att hälla upp två klickar mjölk i min och min kompis muggar, för att sen hälla vidare med resterande mjölk. Tydligen ett trick för att få proportioneligt med skumm i båda glasen/muggarna. Något jag defenitivt ska ta efter på hemmamaskinen. Får nämligen alltid ett för tjockt skumlager i glaset, trots att jag tycker mig gjort en perfekt skummning i kannan. Här på Foam är alltid skumlagret perfekt, tjockt som lillfingernageln är bred. Men idag, när jag för första gången på det stället körde ta-med, så blev det ingen latte art. Såg dock på kunderna innan att latte arten finns där. Här görs sig latten bäst i glas och inte take-away.

Bönorna är Isola från Johan & Nyström, en rätt frän blandning robusta och arabica som görs sig perfekt i latten. Mjölken är Arlas 3%-iga och inte Arlas baristaversion. Kan i en senare blogg dra de skillnader som jag har hört mellan mjölksorterna.

Är du på jakt efter den perfekta latten bör du defenitivt besöka Foam. Ibland serveras den där, men dock inte idag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home