Lattekollen

Thursday, December 28, 2006

Mellqvist rostar bort sig

Besökte Mellqvist för första gången på säkert 6 månader. Detta lilla genuina ställe på Rörstrandsgatan levererar högsta atomsfär. Det är stimmigt, trångt och man får snabbt känslan att det är stammistätt. Precis som vi svenskar vill ha det när vi vill vara så där lite kontinentala, fast på hemmaplan. Lite halvtrögt att få uppmärksamheten från baristan som tycks djupt inne i ett oviktigt samtal med just en stammis, eller kanske bara en förbi passerande kompis.

Hur som helst, latten görs med omvårdnad och mjölken är riktigt fin med microskum, men tyvärr har dom börjar labborera lite olyckligt med egenrostning av bönor. Tidigare då jag varit där och dom kört Monteriva eller Johan & Nyström bönor har det varit toppklass på helhetsupplevelsen men denna egenrostade bönblandning (7% robusta) är som sagt inte helt lyckad, i alla fall inte i en latte macchiato. Den smakar syrligt och mer som en karamell än någonting annat.

Min senaste jullattelista i Stockholm med Mellqvist i topp känns redan inaktuell. Kära Mellqvist, byt tillbaka till era gamla bönor eller få till rostningen, för då kommer i alla fall jag och besöker er lite oftare.

5 Comments:

  • Schysst blogg lattemannen!
    Stället jag pratade om här om dagen var Mojo som tidigare låg i anslutning till festvåningen The lobby på Rådmansgatan. Vet inte om detta finns kvar. Nu verkar det som om Mojos coffeshop ligger på Drottnigngatan/Adolfs Fredriksgata

    Mvh Lemuren :-)

    By Anonymous Anonymous, at 3:02 PM  

  • hola!
    gillar mellqvist och har inte märkt av bönförändringen. de kanske har bytt tillbaka?

    By Anonymous Anonymous, at 1:26 AM  

  • jag tror tyvärr at det inte bara har med bönorna att göra. Jag tog en enkel är i söndags och tyckte den var på tok för syrlig för min smak, trots detta köpte jag 250 g av deras egna blandning. Väl hemma tycker jag att jag lyckade få till det bättre....

    By Anonymous Anonymous, at 9:39 AM  

  • Intressant att du också tyckte den var syrlig. Ibland blir man osäker på om sin egen smak verkligen stämmer. Kan ett kanonställe a'la Mellqvist faktist servera tveksam kaffe? Tack för medhållet det behövde jag för självkänslan...

    By Blogger Lattemannen, at 11:27 PM  

  • Jag håller med. Detta förr så ypperliga ställe har inte bara tappat sin karaktär utan också känslan för kaffe! Tur att det finns andra ställen.

    By Anonymous Anonymous, at 3:24 AM  

Post a Comment

<< Home