Lattekollen

Thursday, December 07, 2006

Espresso House på Stureplan

Besökte EH Stureplan i helgen och här är mina iaktagelser. Dom var tre stycken bakom disken, två senior baristas (en nybliven...) och en vanlig barista. Här gällde uppsluppen och glad stämning där man hör baristorna småtipsa varandra kring kaffekonsten, vilket tyder på att dom faktiskt bryr sig. Helt enkelt en god företagskultur. Grattis personal, ledningen och ägarna!

Nu blev det den vanliga baristan, dvs den som står lägst i sparkordningen denna gång en blond yngre kvinnlig förmåga, som fick göra min latte och det blev väl inte helt lyckat. Mjölken blev för klart för varm och skummet la sig som ett lock över koppen efter bara någon minut. Bekräftar min tidigare åsikt. EH har en ojämn kvalitet och allt är beroende av vem som står bakom spakarna. Går du till EH Regeringsgatan ökar chanserna betydligt att få den perfekt latten. En dag ska jag våga begära att han/hon ska göra latten då jag går kliver in på en EH. Kan tänka mig att dom kommer blir en smula förvånade.

Vänligt men bestämt blev jag dessutom tillsagd att barnvagnen inte fick vara inomhus. Jag kan förstå dom, det skulle lätt kunna bli trafikstockning där inne. Dessutom riktar väl sig EH stureplan till bratts och inte till barnfamiljer.

4 Comments:

  • Hittade din blogg av en slump, intressant. Gå till EH Stureplan en vardag och det kan hända att det bara finns 1 person bakom disken, då tar det låååång tid att få en latte.

    By Anonymous Anonymous, at 1:40 PM  

  • Det är inte konstigt att EH White Room har en jämn kvalité i och med att de endast är tre baristor, varav två master baristor.

    By Anonymous Anonymous, at 1:37 PM  

  • Just det. Fram för fler Master Baristor !!!

    By Blogger Lattemannen, at 12:37 AM  

  • Det är som är så härligt med Espresso House stureplan är att baristorna är så glada, man blir verkligen väl bemött, det är trevligt/

    By Anonymous Anonymous, at 2:34 AM  

Post a Comment

<< Home