Lattekollen

Monday, September 18, 2006

Begreppsförvirring på Coffee Cup Gallerian

Det var ett år sedan jag besökte Coffee Cup (dock ej Gallerian) så jag hade lite förutfattade meningar i bagaret. Tyvärr blev dom infriade. Dom hade ju, som vi tidigare diskuterat i min blogg, bytt till en LaMarzocco maskin.

Började med att beställa en Latte Macchiato utan att ens titta på menyn. Såg att hon tittade lite konstigt på mig, men efter lite meckande bakom spakarna fick jag tillbaka en Espresso Macchiato. Oooops. När jag förtydligade att jag ville ha en LATTE Machiato och fick motfrågan om jag ville ha den på en enkel eller dubbelespresso hade mitt hopp gått ut om att få en god latte. Nu ville jag bara ta mig ur situationen....

Insåg i min väntan att dom har ett eget meny system där dom kallar allt för latte men storleken på muggen avgör om det blir en enkel, dubbel eller trippel espresso. OK, ska inte såga deras grepp på att göra det lätt för den oinsatte kunden. Den korta latten som det nu fick bli serverades inte på macchiatovis (mjölk först, kaffe sen) men skummet såg ut som en lätt bränd 'oversizad' marreng, eller som en klick grädde slängts i koppen. Dessutom serverades den svagt för varm, men det kunde jag leva med. Nej den var inte god.

Hoppas old-Coffee Cup snäpper upp baristanivån 2 steg nu när dom gått ihop med Espresso House, såg att dom redan anamat deras tilltugg som hade EH-loggor. Lär nog dröja ytterligare ett år innan Coffee cup får besök av mig. Sorry, jag ändrar mig direkt, när old-Coffee cup baristorna fått lite träning av EH-baristorna. Meddela gärna när så är fallet.

2 Comments:

  • Har druckit många helt ok koppar med java från diverse Coffee Cupställen, dock måste jag säga att gallerian är den sämsta hittils. //Per

    By Anonymous Anonymous, at 11:33 PM  

  • OK, alltid intressant med olika uppfattningar. Tipsa mig om deras bästa ställe så kan jag testa. Jag ändrar gärna ståndpunkt.

    By Blogger Lattemannen, at 1:14 AM  

Post a Comment

<< Home