Lattekollen

Thursday, September 14, 2006

Espresso House Regeringsgatan igen...

Var på mitt stamställe Espresso House Regeringsgatan idag igen och det var den alltid lika trevliga Simon som fick äran att servera mig. Ett perfekt hjärta med samma vanliga jämna standard. Härligt jobbat Simon!!

Ska passa på att leverera lite kritik till Espresso House kedjan, som för övrigt serverar bäst kaffe av alla kedjor. Kaffetillbehören (kakor, bakelser etc.) både ser ut att vara, och är, otroligt sockriga. Dessutom ser det ut som dom legat där ett tag, men det kanske det inte ligger någon sanning bakom. Sconsen är i och för sig grymma.

Dagens motto: säkraste sättet att få en bra latte är att gå på kafeér som kör LaMarzocco bryggare. Gör dom det så har dom i alla fall ambitionen att göra bra kaffe. En maskin lär gå lös på 250.000. Många kaffe ska säljas innan den investeringen ska räknas hem...

7 Comments:

  • I Malmö är LM-maskinerna betydligt billigare...;)

    Mvh
    danne stenqvist

    By Anonymous Anonymous, at 5:59 AM  

  • ....och hur mycket kostar LM maskinerna i Malmö? Verkar som jag sitter på 'dålig' information, men naturligtvis beror det på antal enheter.

    By Blogger Lattemannen, at 7:41 AM  

  • En tvågrupps Linea börjar på ca 51000 kr exkl. Nu är inte jag heller helt hundra på exakta priser, men jag vet att Linean börjar ungefär där.

    By Anonymous Anonymous, at 7:48 AM  

  • Man gör det nog lite för lätt för sig om man tror att bara för att fiket kör på LM så blir det bra. Som om alla baristor är av hög klass på ett fik bara för att det står en LM där. Om du alltid går på regeringsgatan så kan jag tipsa dig om att gå in i gallerian och dricka en kopp på coffeeCup eller vad det nu heter. De kör LM och det smakar smuts.

    By Anonymous Anonymous, at 2:23 PM  

  • Lustigt att du skrev om gallerian och Coffee Cup. Noterade själv att dom bytt maskin och jag håller med dom har aldrig serverat något gott kaffe. Men jag skrev faktiskt att "dom i alla fall ambitionen att göra bra kaffe". Ingen garranti således.

    Jag håller med dig till 100%

    By Blogger Lattemannen, at 8:51 AM  

  • sätt en apa bakom den bästa maskinen och du får apkaffe

    By Anonymous Anonymous, at 11:45 AM  

  • Bra med en latteblog. Speciellt eftersom den handlar om EH regeringsgatan. Jag brukar ta min morgon-latte där.

    Jag kan rekomendera EH's stammis kort, kostar 20 men ger en fin fin rabatt.

    Jag måste försvara dom små kakorna till kaffet bara. Jag har för mig att dom bakas och levereras på morgonen, så jag tror inte att dom är så gamla som man kan tro.
    Chokladbollarna är grymma. Jag har inte prövat allt dom har, men hittils har jag aldrig blivit besviken.

    Det är lite tråkigt att dom inte har lite mer matiga alternativ. Själva utbudet känns lite väl sött och onyttigt, men helt ok.

    Om EH kunde teama upp med Muffinsfabriken skulle stället vara fulländat!

    By Anonymous Anonymous, at 1:16 AM  

Post a Comment

<< Home