Lattekollen

Friday, September 15, 2006

Mina bästa skummningstips !

Först vill jag klargöra att jag är betydligt bättre på att smaka latte en att själv skumma dess mjölk, men jag vill bli bättre, så kompletera gärna min lista.
Ska sägas att jag använder termometer.

1. Fyll lite drygt halva kärlet med mjölk, dock ej mycket över halva
2. Sätt pipen lite 'off center' och lätt vinklat ner i kärlet
3. Håll pipen precis intil ytan så att du hämtar svagt med luft hela tiden, och framför allt, få mjölken att rotera så mycket som möjligt. Rotationen är steg ett för en nybörjare.
4. Vid 35 grader, sluta hämta luft och sänk ner pipen precis under ytan. Gå alldrig upp och hämta luft igen. (Tack John på Espr.House!) Detta har gjort min skummning betydligt jämnare. Tog mig upp ett trappsteg i min utveckling.
5. Vid 55 grader på termometern är det dags att vrida av ångan
6. Håll pipen blickstilla när du med andra handen skruvar av, luft i slutet kan förstöra allt
7. Termometern kommer då att sluta på optimala 65 grader när kärlet står på bänken
8. Slå kannan lätt i bänken för att slå bort eventuella bubblor.

Min erfarenhet är att om du gjort det bra ska du inte behöva slå kannan i bänken.

Nu väntar jag mig en livlig debatt med fler tips.

Dagens kaffe?? Uselt. Fick ta en kopp från jobbets maskin. Det är inte kul att vara kaffesnobb och inte ha tillgång till en bra barista på lunchen...

6 Comments:

  • Språket känns väldigt översatt. Försök att skriva något eget istället.

    By Anonymous Anonymous, at 3:03 AM  

  • Vad menar du med att språket känns "översatt"? Översatt från annat språk? Det stod väl att han fått tips av nån kille på ESP House..

    By Blogger Peter Hörnell, at 3:07 PM  

  • Hej 'Mr anonymous said...'

    Tyvärr är du inget scoop på spåren. Jag började intressera mig för kaffe för drygt ett år sedan. Sen dess har främst Mathias (T&KaffeHus1), Roberto (Nesta) och John (Esp.House) givit mig råd. Dessa råd tillsammans med mina egna erfarenheter och iaktagelser av andra baristor så har denna lista vuxit fram. Säkert inget revolutionerande, men dock mina bästa tips. Kanske tycker du den är så komplett (vilket jag vägrar tro att den är) så att du tycker den verkar 'översatt'?

    Jag vill inget heldre än att få igång en diskussion som utvecklar mitt skummande.

    Mera inlägg TACK !!

    By Blogger Lattemannen, at 3:47 PM  

  • Hey Lattemannen!
    Visst är det skummt detta med skummning. Så djä... svårt att få till det. Har nu stått och skummat upp en liter bara för att få någon fanson på det.Börjar bli något men det känns att det är "några liter kvar", så tack för tipsen! Bara att jobba vidare, kan alltid hoppas att det är som att lära sig att cykla, en dag sitter det bara där...

    By Anonymous Anonymous, at 2:51 PM  

  • jag har lärt mig att om jag har munstycket helt nere i mjölken när jag börjar skumma, och sedan drar jag den till ytan för det berömda phssssst... och då är det lättare att få skummet utan stora bubblor... lyckas nog 8 av 10 ggr
    // jugg

    By Anonymous Anonymous, at 7:33 AM  

  • Mattias på T&Kaffehus1 i Malmö varnade mig att om man gör som du beskriver Jugg så finns det risk att det blir baksug och mjölken åker upp i pipen, vilket i sin tur kan skada maskinen. Fråga mig inte om det ligger någon sanning i det eller ej, men han skrämmde i alla fall mig. Jag lyckas få hyfsat skum då jag börjar med pipen precis kring mjölkens yta.

    By Blogger Lattemannen, at 10:05 AM  

Post a Comment

<< Home