Lattekollen

Tuesday, September 12, 2006

Espresso House - Regeringsgatan Stockholm

Dags att recencera mitt stamställe sen några månader tillbaka. Eftersom jag är konsult så styrs mina latteställen av var min befintliga kund befinner sig, och för närvarande är det Espresso House Regeringsgatan som jag oftast besöker.

Den här lunchen var det John Nylén som stod bakom spakarna, han är en av de 5-6 Master Baristor som Espresso House kedjan har. Master Barista är den högsta nivån i kedjans interna graderingssystem. Dom fungerar som instruktörer till övrig personal bland annat och dom är faktist stråt vassare en övrig personal.

Den här kaffeshoppen snappade ganska snabbt upp mig som stammis, och jag behöver nu bara visa mig för att dom ska börja göra en 'inverterad' Latte Machiato. Snabbt klargörande, en vanlig Latte Machiato är en espresso och skummad mjölk i ett stort glas, där espresson hälls i efter mjölken. På den 'inverterade' gäller det omvända. Ska sägas att det är Simon på Espresso House som kommit på namnet och det är på inget sätt etablerat i kaffebranschen. Hur som helst det har blivit vår beskrivning på min standard beställning. Anledningen till varför jag beställer latten på det sättet är att jag smygtittar hur häller upp den. Man vill ju gärna kunna göra perfekta hjärtan och löv på sin hemmamaskin.

Nå väl, hur var då dagens latte? Riktigt bra faktiskt. John har alltid hög och jämn standard på sin latte. Det är inte Stockholms bästa, men inte långt ifrån. Kanske är han bäst 'art'-mässigt, men den har överträffats i helhet. Den här gången flashade han inte med att göra 3 löv i ett och samma glas, det blev bara ett enkelt löv. Ryktet säger att han kan göra ännu fler löv i ett och samma glas...

Utlovar fler recenssioner av Regeringsgatans andra baristor.

4 Comments:

  • Jag känner mig hedrad av att få göra första kommentaren.
    Skitkul med en ny kaffeblogg! Hoppas att den kommer att bli rikligt uppdaterad med allehanda nyttig info om kaffehak!

    Välkommen ner till Malmö också för en runda.

    Mvh
    www.danstenqvist.com

    By Anonymous Anonymous, at 12:30 PM  

  • Kul att du kommenterar. Min blogg lever !!

    Pendlade varje vecka ner till Malmö mellan 2005.04 till 2006.06 så jag lovar att komma med mina Malmö slutsatser. Jag har massor att häva ur mig.

    Ambitionen är 1 ggr per dag, men det kan bli tufft på helgerna.

    Ska snart kika närmare på din blogg.

    By Blogger Lattemannen, at 4:30 AM  

  • Häftigt! Det behövs verkligen fler kaffebloggar.

    Höres!

    danne

    By Anonymous Anonymous, at 8:38 AM  

  • Håller med om att det är riktigt skoj att det kommer fler bloggar. Jag har ju bloggat lite blygsamt om kaffe på min blogg också. Min ambition är att köra vidare på ditt koncept fast för Uppsalas caféer. Det tråkiga med Uppsala är att 9 caféer av 10 är under all kritik.

    By Blogger Peter Hörnell, at 12:21 PM  

Post a Comment

<< Home