Lattekollen

Saturday, January 12, 2008

Skumrekord av Upperqueenstreet


Upperqueenstreet har jag hört en hel del gott om, och eftersom mitt nya jobb ligger i trakterna var jag extra förväntansfull.

Var extremhungrig då jag klev in och letade efter något matigt på menyn men hittade inte så mycket. Lät mig övertalas på en rotfruktssoppa som var helt grym. Den var så smakstark att när det var dags att bedöma smaken på latten var min mun som bortdomnad. Kan ärligt talat inte bedömma annat än mjölken, men det är å andra sidan min specialitet. Bönerna var från J&N. Mönstret var väl OK, utan att glänsa men skumnivån var något slags inofficiellt rekord. Bedöm själva. Jag uppskattar det till 2/5 av glaset, kanske till och med halva med tanke på att glaset är tjockare längst upp. Den där blanka fina ytan infinner sig inte riktigt trots att bubblorna är rätt så små.


http://www.upperqueenstreet.com/

Stället har karaktären av stammisställe. Litet, gemytligt och ägaren står bakom spakarna. I övrigt gillar jag loggan och namnet skarpt. Ska ge stället fler chanser och då hoppas jag också vara kapabel att ha smaklökarna på hugget.

En annan sak. Jag får flera illavarslande signaler angående Mellqvist på Rörstrandsgatan. Vad säger min kräsna publik?

7 Comments:

  • Var inne på Mellqvists i torsdags och fick en grymt fin enkel. Men jag gillar ju fruktiga blandningar. Blev serverad av en liten elegant kvinna som verkade rätt bekväm bakom spakarna.

    /treefinger

    By Blogger Peter Hörnell, at 3:44 PM  

  • Upper Queen Street har ju bytt ägare,tror minsann att syrrorna som styrde innan var lite stabilare.....R.

    By Anonymous Anonymous, at 11:08 AM  

  • Lite lite stabilare var det när systrarna hade det kan jag hålla med om, men jag har fått hyfsat bra när jag varit där ändå tycker jag.

    Recenserade själv stället för bara några veckor sen här: http://frazzenius.blogspot.com/2008/01/upper-queen-street-stockholm.html

    By Anonymous Anonymous, at 12:27 PM  

  • shit vad du är ute och testar, har du varit på något av kaffebrennerierna i oslo?

    By Anonymous Anonymous, at 7:39 AM  

  • Har råkat servera latte med halva glaset skum på stället jag jobbar, rekord är alltid kul, men då kändes det mest pinsamt, visste inte om jag skulle fråga om de ville ha ny med mindre skum eller inte... själv gillar stoa mängder av det fina skummet man får av vår La Faema E91 Diplomat

    By Anonymous Anonymous, at 1:41 PM  

  • Även jag fick en mycket god enkel hos Mellqvist just i Torsdags, var nog samma person som serverade mig.

    /T

    By Anonymous Anonymous, at 11:40 PM  

  • Va inne på mellqvist nu i helgen och där va det två killar som jobbade och de jobbade riktigt snyggt, vi fick en enkel som va otroligt fin och min tjej fick en enkel latte med imponerande art på, det den äldre killen som serverade oss

    By Anonymous Anonymous, at 9:12 AM  

Post a Comment

<< Home