Lattekollen

Saturday, November 24, 2007

Zanzibar - grym nonchlatte på Norrmalmstorg

Mitt första inägg på den här bloggen var på Zanzi Bar som ligger mitt på Norrmanstorg i Stockholm, nu var det dags för ett återbesök.

Vid disken möts jag av två ganska ointresserade tjejer och jag tvivlar på om det kan bli gott kaffe, men La Marzoccon står där och skiner så visst finns där kaffekunskap någonstans. Dessutom har jag ju ganska goda minnen av detta ställe. Vad jag inte mindes var dock den trötthet och nonchalans jag bemöttes med av baristorna, försökte fråga var kaffet kom ifrån men fick ett mummelsvar och att dom, hoppsan, inte hade några aktuella påsar uppstälda. Hörde dock J&N nämnas. Fick den där magkänslan att jag nog inte skulle besvära fröken barista mer, vilket jag inte heller gjorde. Svårt och tro att det går så många stammisar här, i så fall har dom samma attityd som baristorna. Nu till drycken!!


Som vanligt var det Latte Macchiato som bestäldes, men med tillägget att kaffet skulle hällas i först och mjölken sen. Mönstret blev riktigt trevligt och bubblorna perfekta. En Barista Cup deltagare hade nog portionerat ut skummet en aning, men inte mig emot, mjölken var aldeles lysande skummat. Kompakt som gåslever. Kaffet var milt, följsamt och perfekt balanserat. En riktigt trevlig latte, väl i klass med toppställena i stan.

För er som vill turista och träffa på äkta huvudstadsattityd men samtidigt dricka en topplatte kan jag rekommendera Zanzibar.

3 Comments:

  • Huvudstadsattityd, ja den har man ju stött på ett par ggr :-) Tur att latten var bättre.

    By Anonymous Anonymous, at 3:33 AM  

  • "Äkta huvudstadsattityd"? Du borde mena OÄKTA huvudstadsattityd!
    //J

    By Anonymous Anonymous, at 12:33 AM  

  • Fy sjutton vad tråkigt.. Det är det värsta som finns att råka ut för sådan service. Snacka om att man känner sig ovälkommen.. Tur att macchiaton smakade iaf!

    By Anonymous Anonymous, at 12:43 PM  

Post a Comment

<< Home