Lattekollen

Thursday, October 04, 2007

Bästa bönan någonsin !


Har precis öppnat en påse av DC:s tävlingsblanding från årets Barista Cup som var något utöver det vanliga. Smakade den i espressoform i somras och den kändes helt olik allt annat jag smakat, men som ni vet är jag ingen esprossofantast.

Nu när jag själv fick extrahera och skumma den i min hemmamaskin blev det naturligtvis som latte macchiato, min fru tog sin kvällscappuccino. Vi blev båda helt stumma.
Len, välbalanserad, noll i bäskhet och underbar eftersmak. Den kändes modern, men utan den där överdrivna syrligheten. Just eftersmaken var det som stod ut mest. Ska inte ge mig in på några komplicerade liknelser som vilka bär den smakade etc., den var helt enkelt förbaskat god. Den bästa bönan hittills som gått genom min ECM Giotto!


Här kan ni läsa mer om härligheten http://www.theloungefbg.com/theloungekaffe.html

Jag har dessutom smakat den som cappiccino och espresso machiato, och resultatet är det samma, helt underbar.

Det kommer snart en beställning från mig på the Lounges minishop http://www.theloungefbg.com/minishop_frameset.html

Kanske dags för DC att göra som DeMatteo och Charles/Anne, starta sitt eget rosteri.....

3 Comments:

  • Ler och gråter samtidigt. Båda av lycka!

    By Anonymous Anonymous, at 6:47 AM  

  • Nu skall jag dricka lite lite gott bönan ur min nyinköpta bönkopp. Jag skall brygga det i min nya bönmaskin ECM för den gör bra bönor har jag hört. Kanske DC har nåt tips om hur man gör bönan?

    By Anonymous Anonymous, at 12:48 AM  

  • ...enligt säkra källor lär den vara helt suverän i en islatte.

    By Anonymous Anonymous, at 1:40 PM  

Post a Comment

<< Home