Lattekollen

Sunday, November 11, 2007

Espresso House gånger 3

Har samlat på mig 3 stycken Espresso House besök. Ni som kan min blogg vet att jag alltid tyckt att EH är den kedja som håller högst och jämnast kvalitet, dom är faktiskt rätt överlägsna, men en liten plump blev det tyvärr denna gång.


Först besökte jag Täby Centrums EH som låg på övervåningen. Den drevs av en mycket engagerad och trevlig tjej som serverade vad jag kallar en typisk EH latte. Välskummad och med den typiska choklad smaken på bönan. Här kände jag att EH börjar likna McDonalds i det avseendet att jag vet vad jag får när jag beställer och dom leverar jämn och god kvalitet.


Sen besökte jag EH stureplan två gånger som kan plågas av rätt så lång väntetid, men väl framme vid disk är det alltid trevligt. Efter att ha snackat in mig hos baristan, frågade han vilket mönster jag ville ha och jag bad om så många löv han bara kunde få till, och jag tycker resultatet blev rätt hygligt. Döm själva. Jag själv är ljusår ifrån dubbla löv. Har dock sett trippellöv en gång tidigare, och även det på EH. Smaken var EH stabil.

Tredje stället jag besökte var EH i Skatteskrapan. Den låg precis som i Täby på andra våningen.



Här besäller jag, hör och häpna, en cappuccino. Hade kvällen innan dryckigt en latte macchiato i ett aldeles för stort mjölk, och hade faktiskt fått avsmak från från jättemjölkdrinkar. Körde därför en cappuccino som motvikt. Då får jag frågan om jag vill ha den i en stor eller liten mugg av baristan !?!? Trodde det bara fanns en storlek på cappuccino. Vet att jag är lite nybörjare på denna dryck, men så pass allmänbildad anser jag mig nog vara. Hur som helst, jag ska inte dribbla in mig i teknikaliteter, jag är ingen definitionsfacist. När cappuccinon äntligen serverades kom den nedsolkad med kakao. Påminner mig om avgasförorenad snö. Inga små fina dekorationsduttar som Café Europa i Danmark gjorde. Dessutom tycker jag nog att man som kund borde få frågan om man vill ha sin cappuccino serverad med kakao, i EH:s fall är det lite hipp som happ. Skummningen var katastrofal för att vara EH. En stor och tydlig hatt med stora bubblor. Tyärr blev bilden inte helt skarp, men den andra bilden visar lite tydligare. När jag dricker så rinner det tunna kaffet ut under skumhatten. Inget jag vill uppleva igen.



Sammanfattningsvis vill jag nog påstå att det går 9 bra EH besök på 1 dåligt, så jag ger mig inte, men EH skrapan får nog allt skärpa sig lite.

So long !

9 Comments:

  • Hohoho, den där Cappu'n såg inte vänlig ut alls, hjälp :-) Att döma av sista bilden fick du ju i den iaf, eller hällde du ut den i nån kruka som stod i närheten ;-)

    By Anonymous Anonymous, at 7:15 AM  

  • Kul skrivet. Jag skrattar högt för mig själv.

    Nej. Jag och min fru plågade i oss eländet.

    By Blogger Lattemannen, at 12:46 PM  

  • Angående kakaot. Det är många gamla Coffee Cupare som jobbar på espressohouse och som där serverades alltid cappu'n med kakao på. SÅ många har det förtfarande som rutin att ha kakao på. det ursäktar inget, men du kanske blev lite klokare. =)

    By Anonymous Anonymous, at 11:44 PM  

  • Herregud. tilllåt mig dö en långsam plågsam död... För det första: jag har INTE gjort det där knaskaffet. För det andra: jag jobbar på skrapan.

    Hoppas vi får en andra chans trots skräckupplevelsen... (dock kan vi inte göra så mycket åt storlekarna, så detta inte bestäms av oss i på caféet.)

    Om du törs är du välkommen åter i alla fall!

    By Anonymous Anonymous, at 10:59 PM  

  • Hejhejhej!

    Jag har inte varit inne på ett tag, kul att du ligger i och bloggar fortfarande :-)

    Skulle vara kul att ta en fika någon gång och höra lite hur det går!
    Jag har precis bytt bolag och uppdrag, tyvärr jobbar jag så att jag inte har tillgång till EH. Ska försöka påverka dom att starta här ute i Solna skogen ;-)

    Trevlig helg!
    /Micke

    By Blogger Micke svensken, at 6:06 AM  

  • Självklart ställer jag upp på en fika Micke. Själv håller jag till i innerstan igen så det ges nog tillfälle till lite roligare cafébesök.

    Skrapan Baristan - Ge inte upp! Funderar på att dra till Skrapan för ett kompleteringsköp och lovar i så fall att ge er en andra chans.

    By Blogger Lattemannen, at 1:40 AM  

  • Gör en test här istället.. Om ni nu kan lista ut var det ligger (jag har det inte). Verkar va ett sjukt skönt ställe..
    http://www.baristasnack.blogspot.com/

    By Anonymous Anonymous, at 3:32 AM  

  • Hehe, jag skulle nog sagt till och fått en ny.. Jag gillar också EH, har mest bra erfarenheter från mina besök där hittills! Älskar deras Macchiato, god och alltid härligt skum!

    By Anonymous Anonymous, at 12:49 PM  

  • Kan av ett långt erfarenhet säga att tyvärr har jag inte en enda gång fått en god cappucino i Stockholms caféer. Har gett upp och nöjer mig med att alltid beställa latte för det har man en större chans att få välgjort. So sad but so true! Om någon har en riktig bra cappucinoställe att tipsa om är jag beredd att ge den svenska cappucinon en chans till! ;)

    By Anonymous Anonymous, at 11:39 AM  

Post a Comment

<< Home