Lattekollen

Thursday, November 01, 2007

Kulturlatte på Moderna Museet


Skulle bättra på min kulturella sida i helgen och hakade på ett besök till Moderna Museét. Faktumet att dom har en välrenomerad kaffebar i samma lokaler spelade helt klart in i min vilja att åka dit.

Vi blir härligt bemötta av en snabb och engagerad barista. Han talar gärna om sina bönor och dess ursprung etc. och ganska snabbt tappar jag hans tråd på alla dess vinklar. Plockade ändå upp att han tyckte rostningen var mindre viktig, det viktiga var bönans ursprung. Själv kan jag för lite om rostning för att kunna avgöra om det var 'bull shit' eller insiktsfullt.

Hur som helst, kunderna före oss får riktigt fina mönster och upphällningen går undan. På vår beställning blir mönstrena lite lidande men och mjölken blev denna gång lite för skummig trots att baristan portionerade ut skumet jämbördes. Bara portioneringen av skum visar att det finns barista kunskaper nån stans där bakom disken. Bönan som var 100% arabica var mjuk och följsam. Absolut tilltalande. Helhetsupplevelsen var riktigt mysig och jag kommer gärna tillbaka, men det är inget top-3 ställe i stan.

5 Comments:

  • Jag tror att Baristan på din bild har tävlat i Barista cup 2007 (i semi)

    By Anonymous Anonymous, at 2:00 AM  

  • en hel blogg om latte.. vad roligt! :D

    By Anonymous Anonymous, at 2:21 AM  

  • Lite bull var det nog allt..

    By Anonymous Anonymous, at 9:42 PM  

  • Inte dumt alls med en blogg enbart riktad mot kaffedrycker :-)

    Har inte testat moderna muséets kaffebar än, men det kommer säkert vad det lider :-)

    By Anonymous Anonymous, at 4:14 AM  

  • sweet blogg. jag diggar espresso.

    http://baristasnack.blogspot.com

    By Blogger BARISTAN, at 1:01 PM  

Post a Comment

<< Home