Lattekollen

Thursday, December 13, 2007

Göteborgs bönor




Hmmm, har varit magsjuk senaste tiden och det är lustigt hur kaffelusten totalt går upp i intet. Antar att säkraste friskhetstecknet är att kaffelusten kommit tillbaka.

Hur som helst, innan min kräksjuka så fick jag lite nyrostade påsar från Da Matteas rosteri i födelsedagspresent. Trevligt, trevligt. Gillar förpackningarna skarpt, snyggt designade och dom ger en exklusive känsla. Bäst av allt, det går att återförsluta påsen efter att den öppnats. Genialt. Dom vita enkla påsarna ger den där lokala handlarkänslan som jag tror trendiga konsumenter söker. Handskrivet rostningsdatum ser också seriöst ut. Får anta att dom inte gör en köttfärs-ICA och rostar om gamla bönor !!! Där kanske Janne Josefsson har ett scoop, men kanske ändå inte. Kaffet smakar nämligen utmärkt.

Costa Rica - Montes de Oro
Gatsinga - Rwanda
Indien - Bibi Estate pärlböna
Espresso - ....se bilden för vilka 5 bönor den innehöll...



En så länge har jag bara smakat på Costa Rica'n och Gatsingan och där var Costa Ricanen en riktig hit. Rund, mjuk, anti-besk och annurlunda. Waaaow!!! Gatsingan var väl sisådär och inget som föll mig i smaken.
En lustigläsning på Indiern, där står följande att läsa på den lilla beiga lappen: "Bibi Plantation ligger i högländerna i sydvästra Indien. Gården ägs av Faiz Moosakutty som förser sina anställda med tak över huvudet, elektricitet och dricksvatten." ......man får väl hoppas att dom också betalar lite lön.

Dagarna kring jul tänkte jag tillbringa i Göteborgsområdet, självklart blir det svårt att undvika Da Matteo igen, men vilka andra caféer är värt ett besök?

Hälp mig !!

6 Comments:

  • Ja du Lattemannen, nu ska jag berätta för dig vart du skall gå.

    Först börjar du med Mahogny på Skånegatan, vid Korsvägen. När du har tröttnat på bilderna på stammisarna på väggen och den klassiska musiken så hoppar du på spårvagnen till Kungsportsplatsen och får en snabb beställning i Bar Centro på Kyrkogatan, vid NK. Därefter går du vidare till antingen Da Matteo i Viktoriapassagen eller Mahogny i Grandpassagen. Jag skulle nog föreslå Mahogny, där du kan glänsa dig i någon av de två guldfärgade espressomaskinerna. Nästa ställe blir Da Matteo Torrefazione på Vallgatan. Där kan du inspektera rosteriet in person, och kanske ta ett snack med Per himself. Gärefter svänger du förbi Magasin 11, det är även ett bra ställe om man blir sugen på italiensk glass. Därefter tar du spårvagnen från Domkyrkan till Järntorget. Därifrån går du uppåt Linnégatan till fd. Mama Java. Har inte koll på vad det heter nu. Men det är ett skönt ställe som numera drivs av ett par snubbar från Australien och NZ. Om du sen är sugen på att se trendiga baristor med slipsen instoppad i skjortan och en vespa uppsmälld på väggen så går du till Bar Italia på Prinsgatan. Har du inte fått nog av kaffe nu så tar du en avstickare bort till Café Marmelad i Majorna, enligt ryktet så har de en riktigt fräck kvarn.

    By Anonymous Anonymous, at 5:23 PM  

  • Härligt doppio, jag ska följa din snitslade slinga, om inte slaviskt så delvis i alla fall.

    Återrapport kommer.

    By Blogger Lattemannen, at 1:33 PM  

  • Först tyckte jag det såg ut som du varit på apoteket och fått något i påsar därifrån ;-)

    By Blogger Frazzenius, at 2:34 AM  

  • Du som verkar kunna allt om kaffe, vad ska jag satsa på för ny maskin om min gamla Gaggia nu helt har lagt av?

    By Anonymous Anonymous, at 11:57 AM  

  • Frazzenius - Glöm inte att Absolut Vodka snodde sin förpacknings idé från just Apoteket. Det gick ju hyfsat får man väl ändå tillstå...

    Mamma Mat - Jag är verkligen ingen kaffeexpert, bara en kaffeälskare! Angående maskin. Lägg en rejäl slant och ta en maskin med en E61 enhet, vilket märke du sen går för är inte lika viktigt. Enheten är den arm som går ut och som du trycker upp handtaget i. E61 står för nån gammal patent/lösning från 1961 som fortfarande fungerar perfekt, riktigt snygg är den oxå. Skit i flatscreen TV:n och lägg slantarna på vardagslyxmaskin, typ 13'-15'. Låt maskinen alltid stå på, och du minskar ledtiden. Du kommer kunna göra 60 espressos i rad utan att maskinen tappar trycket. Är du kaffefantast så kommer du ej att ångra dig.

    By Blogger Lattemannen, at 1:16 PM  

  • Jag är beredd att hålla med, visst 15' kan låta väldigt saftigt. Men det tycker jag nog att det kan vara värt.
    Man får trots allt rätt mycket för pengarna. Med en riktig HX maskin så slipper man vänta för att skumma mjölk.
    De har i regel en gedigen byggkvalité som håller i många år. Eftersom de är större rymmer de också mer vatten, sensor för när vattnet tar slut, många gånger kan man även direktkoppla vattnet om man skulle vilja det.
    Dessutom brukar de även vara utrustade med kran för tevatten, praktiskt om du skulle behöva det, eller bjuda nån stackare på americano.
    58mm portafilter som man får med E-61 är rätt sexigt det också.

    En annan sak som inte är att förglömma och som är ett absolut krav enligt mig är kvarnen. En del påstår tom. att kvarnen är viktigare än maskinen.
    Så långt vet jag inte om jag skulle vilja gå. Men det är helt klart trevligare att kunna mala sitt kaffe själv. Då kan man även ställa in den optimala malningsgraden för just sin maskin.
    För hemmabruk, satsa på en utan doseringshus med malskivor. Håll dig borta från kvarnar med knivar. Vill du impa ordentligt på grannarna så köper du en med elektronisk dosering - så du får exakt rätt mängd varje gång.

    By Anonymous Anonymous, at 5:01 PM  

Post a Comment

<< Home